JENNY KAANDORP

Les voor het leven

Soms zijn er van die momenten in je leven dat je iets leert van iemand wat je je leven lang meeneemt. Dit was voor mij zo’n moment. Ik ben de informatie die Paula me vertelde namelijk nooit meer vergeten. Sterker nog, ik ben me erin gaan verdiepen. Paula zette me aan.

Ik was pas 10 en er was kleur

Ik ben 10 jaar als ik samen met mijn moeder Paula’s praktijk in loop. Ze draagt een trui met heel veel vrolijk gekleurde strepen. De ene muur van haar werkkamer is oranje en de andere paars. En al zijn mijn herinneringen aan hoe alles er precies uitzag niet meer zo precies, ik weet wel dat het er verder heel kleurrijk was. 

Kleur beïnvloedt je stemming

Ze vertelde ze me dat kleuren een gevoel oproepen. Ze beïnvloeden je stemming. Of het nu gaat om de kleding die je draagt, de ruimte waarin je bent of de website die je bezoekt. Dat maakt niet uit. We worden nu eenmaal vrolijker van geel dan van zwart.

Welke kleur kies je dan?

Inmiddels ben ik vormgever en websitebouwer, en weet ik misschien nog meer van kleur dan Paula destijds. De gesprekken met mijn klanten gaan dan ook heel vaak over kleur.

Wat zeggen al die kleuren nu precies, welke emotie roept welke kleur op? En voor welke kleuren kun je het beste kiezen? Want ook al is jouw lievelingskleur roze of paars, dat wil nog niet zeggen dat jouw klant daar ook mee geholpen is. Misschien roepen die kleuren wel emoties op die niet passen bij waar jij voor staat. En al is geel een hele vrolijke kleur, is vrolijkheid wel echt het resultaat dat jij biedt met je coachingspraktijk? Jouw klant herkent zich nu nog helemaal niet in die vrolijkheid! Als je de verkeerde kleuren kiest dan kun je de klant afschrikken en dat is niet wat je wil.

Daarnaast ben jij er ook nog als persoon

Niet alleen de werking van een kleur of de reactie van je klant is belangrijk. Jij speelt ook nog een rol ;-). Je hebt nu eenmaal je eigen voorkeuren. Kiest misschien graag voor blauw of groen. En je wilt je verbinden met je logo, je huisstijl en je website. Want dat is ook wie je bent. Jij bent je bedrijf!

Om de juiste kleurkeuzen te maken voor je bedrijf is het daarom belangrijk om al deze vragen mee te nemen bij het maken van je keuze. Dat er een balans komt in wie jij bent en welke klanten je wilt aantrekken.

Voor mij is er weinig leuker dan op zo’n gedetailleerde manier nadenken over kleur en de psychologie daarvan. Met dank aan de kleurrijke spreekkamer van Paula!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *